tisdag 18 januari 2011

Jaha nu har jag åter fastnat i mina tankar om döden och vad som skulle hända om jag dör ja nu tänker jag ju på mina barn och Jörgens och framtid. Dessa tankar kan hålla mig vaken om nätterna. Så därför har jag nu börjat fundera på om jag kanske ska skriva ett testamente? Har förstått att de e viktigt att skriva ett testamente om man inte e gifta. Men nu som jag då, inte sitter jag på en hög av en massa pengar men vist är de något med pension som efter levande kan ärva? Sen är de väll oxå en massa konstiga regler om man har ett barn med en annan, då blir de ju i så fall de barnet som får sin del direkt oavsett ålder? och vad händer med de barnet???? de e väll just de som jag oroar mig mest över.
Tror i allafall att ens sista önskningar kan ha en viss betydelse, så nu ska jag ta och boka en tid i veckan. Inte för att jag har tänkt att dö men man vet ju aldrig vad som händer, kan ju knall fall här nu de vet man ju aldrig.

14 kommentarer:

  1. Jobbiga tankar men smart drag av dig.
    Jag skulle oxå vilja fylla i ett sånt där vitt arkiv....undra om jag skulle hänga me...

    Kraaam

    SvaraRadera
  2. Men fy vad äckligt Helena!
    Jag har nämligen senaste veckan funderat på exakt samma....vad som skulle hända om jag gick bort?! Nästan så det blir otäckt...!! :-(
    Är man gift så är det ju lugnt vad gäller att ärva och för barnens skull!!
    Jag och Roger skrev ett inbördes testamente innan vi fick barnen. Sedan skulle vi ändra det nu tänkte vi. Jag har pratat med två " proffs " och båda säger GIFT ER!! Det finns inget inbördes testamente som kan täcka allt som det gör när man är gifta. Finns alltid " kryåhål "
    Så det kanske bara är att ta tag i saken?!! Besvärligt...hahaha
    Kram

    SvaraRadera
  3. Men det var nåt med det där när man har olika pappor till barnen.... hmmm....då bör man ändå skriva ett inbördes testamente tror jag...??!!

    SvaraRadera
  4. Nu började min hjärna gå igen....hahaha
    Jag har inte varit med i facket nu när jag varit mammaledig men ska gå med igen.
    Har läst lite och tänker lägga till en " sjuk och efterlevande-försäkring ".... Ni kanske har det redan?!!

    SvaraRadera
  5. Nu " bombarderar " jag dig Helena ;-)
    Man verkar visst ha den försäkringen automatiskt, man måste säga ifrån sig den om man inte vill ha den. Då så :-)

    SvaraRadera
  6. Tack för en trevlig lunch vännen.
    Hoppas träningen gick bra för dig.
    Kramar

    SvaraRadera
  7. hahahahahah tror jag har satt igång tankar hos ett par styckna idag hihihi De e fan inte lätt de där me papper och vad som e bäst, Tror i alla fall att det kan va skönt för dom som lever kvar att man har löst de mesta före man tuppar av.

    Skulle i alla fall va skönt att prata med en jurist eller va de nu är man pratar med.

    SvaraRadera
  8. Jo det är säkert smart Helena!!
    Ni är inte sugna på att gifta er??

    Kram

    SvaraRadera
  9. kommentarer i frågan kanske är överflödiga....men det kan nog va smart att fixa dedär så slipper det sätta griller i huvet på dej nån mer gång, jobbiga saker att fundera över, speciellt om det gör en sömnlös. kramar

    SvaraRadera
  10. Nina näe jag tror inte de, finns annat som känns viktigare!! men vist de e ju jätte vacker och romantiskt.
    Är ni sugna på att gifta er?

    ja jag tror oxå de Sandra.

    SvaraRadera
  11. Njaaa.... vi känner också att det finns så mycket annat som är viktigare både vad gäller tid och pengar.
    Men det skulle ju som sagt var underlätta en hel del om det skulle hända mig eller Roger nåt. Så är det ju! Klart det är ju vackert också.... :-)
    Men i såfall blir det bröllop med bara familjen och så kanske en fest med kompisarna.

    SvaraRadera
  12. Men NINA!!!!! Klart ni ska gifta er.....
    o ni me Helena o Jörgen!!=)

    PUSS PÅ ER!!

    SvaraRadera
  13. ja inte fan skulle jag lägga ner tusentals kr på massa mat och präster och allt va de e. Nä en ring och sen klart om de nu blir gifte mål någon gång.

    SvaraRadera
  14. Jasså du säger det Linda..?!! ;-)
    Nää INTE vi heller! Helena! Vi har ju tex en hel övervåning som måste inredas och det känns såå mycket viktigare än att lägga pengar på att gifta sig.
    Men men som sagt var kanske ett liiitet bröllop men inte i år iaf :-)

    Kram på er

    SvaraRadera